tiistai 25. elokuuta 2015

"Ihmisten johtaminen ei ole rakettitiedettä - se on moninkertaisesti mutkikkaampaa!"

Olen lähestulkoon ottanut motokseni tämän otsikossa mainitun ja Riina Hellströmiltä lainaamani lausahduksen. Agile HR Blogissa Riina avaa henkilöstöfunktion muuttunutta roolia, sitä miten perinteiset käytännöt HR:ssä eivät enää toimi, maailma on muuttunut ja meidän tulee muuttua sen mukana. Kiitos Riina mainiosta tekstistäsi!

Sain ilon ja kunnian olla puhumassa motivaation ja palautteen voimasta Vastuullinen kesäduuni 2015 päätösseminaarissa. Aihe ei ole ajankohtainen ainoastaan kesätyöntekijöitä palkkaaville yrityksille, vaan jokaiselle yritykselle, jossa on ihmisiä työssä. Kampanjaan osallistuvien yritysten kesätyöntekijöiltä kerätty palautekysely osoitti, että esimiehiltä ja kollegoilta haluttiin enemmän palautetta. Tämä aihe nousi kärkikolmikkoon nuorilta koottujen vastausten osalta, kun heiltä tiedusteltiin, mihin asioihin he toivoisivat kohennusta.

Suomalaisessa työelämässä on ollut melko tavallista työskennellä joko palautuksettomassa tilassa tai "Jos mitään ei kuulu, olet tehnyt työsi hyvin" -tilassa. Joskus organisaatioissa tila kääntyy päälaelleen, "Jos mitään ei kuulu, jotain on mennyt pieleen". Tässä tilassa työntekijä vain ei tiedä, mikä on mennyt pieleen, kun kukaan ei kerro sitä hänelle.


Miksi sitten esimies ei anna palautetta?


Haluatko sinä omasta työstäsi palautetta? Haluaisitko kuulla, jos esimies on ollut tyytyväinen työsuoritukseesi? Ja varsinkin, haluaisitko kuulla, jos esimies ei ole tyytyväinen työsuoritukseesi? Aivan. Niin työntekijäsikin kaipaavat palautetta omasta työsuorituksestaan. Jos esimies on sitä mieltä, että tämä on asiantuntijaduunia, ja kyllä asiantuntija tietää, milloin on työnsä tehnyt hyvin tai huonosti, niin esimies on väärässä paikassa!

Ihmisten johtaminen ei ole rakettitiedettä, se on moninkertaisesti mutkikkaampaa. Ei ole olemassa käsikirjaa, josta voisimme seurata kaikkiin tilanteisiin ja työntekijöihin pätevät Tee näin -ohjeet.


Esimiestehtävässä olevan henkilön tulee olla kiinnostunut ihmisten johtamisesta. 


Siihen on saatavilla koulutusta ja valmennusta. Esimiehen ei tarvitse olla synnynnäinen johtaja, mutta kiinnostus ihmisiin tulee olla.


Palkkaako yritys talouspäällikön, jota ei kiinnosta numerot?


Voiko yritys rekrytoida IT-päällikön, jota ei kiinnosta tietotekniikka?


Kannattaako palkata ihmisten johtamisen tehtävään eli esimiestehtävään henkilö, jota ei kiinnosta ihmiset?



Ihmisten johtamisen tehtävä on haastava, koska jokainen työntekijä on erilainen ja jokainen tarvitsee yksilöllisen kohtelun. Siksi se on myös kiinnostava ja palkitseva, koska ihmiset tekevät yrityksen, ihmiset tekevät tuloksen ja ihmiset luovat uutta. Ei ole valmiita fysiikan lakeja, joita noudattamalla pystyisi ennakoimaan syy-seuraussuhteet, ei ole valmiita laskukaavoja, joiden mukaan voisi laskea myynti- ja käyttökatteet.

Vuorovaikutustaitoja ja palautteen antamisen taitoja voi aina kehittää! Siihen auttaa oman vuorovaikutustavan tunteminen ja erilaisten vuorovaikutustapojen ymmärtäminen. Tähän on olemassa erilaisia keinoja, joista voit halutessasi kysyä meiltä lisää.

On aika jättää taakse asenne ja aika, jossa ihmisten johtamiseen ja vuorovaikutuksen kehittämiseen liittyvä puhe nähtiin pehmeinä asioina, sillä sitä ne eivät todellakaan ole!


Piditkö tästä artikkelista?

Mikäli pidit tästä artikkelista, saattaisi sinua kiinnostaa myös seuraavat johtamista käsittelevät artikkelit:


Maksuttomat webinaarit

Järjestämme tunnin mittaisia webinaareja johtamisesta, työyhteisöjen kehittämisestä ja rekrytoinnista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti