maanantai 23. maaliskuuta 2015

Ammattimaista rekrytointia vai sirkustemppuja?

Työnhakijoiden haasteena on useimmiten erottautua muista hakijoista.

Kuinka tehdä työnantajiin vaikutus ja saada kutsu haastatteluun?

Jos työskentelet markkinoinnissa, henkilöstöhallinnossa tai trendikkäällä alalla, on hakijoita satoja ja vain yksi valitaan. On pakkokin miettiä, miten oman osaamisensa ja asenteensa saisi ytimekkäästi tuotua esille. Videohakemukset ovat alkaneet yleistyä ja se on hienoa. Toki videon välityksellä annettava tieto itsestä on kovin rajattu ja riippuu rekrytoijan ammattitaidosta, meneekö hän ensivaikutelman lankaan silloinkin, vaikka tehtävässä ei ensivaikutelma olisikaan tärkein.

Aikana ennen internetiä läheteltiin paperihakemuksia, hakijat kokeilivat vaaleanpunaista paperia, käsinkirjoitettuja hakemustekstejä, jopa hajuvedellä maustettuja hakemuskirjeitä....Joskus nykyäänkin vielä joku hakija pyrkii erottautumaan lähettämällä paperisen hakemuskirjeen, tai viemällä hakemuksen suoraan yritykseen. Suuri osa paljon rekrytoivista yrityksistä ei tästä ole erityisen mielissään, vaan yritykset haluavat hakemukset tietyssä formaatissa rekrytointijärjestelmään, jossa niiden käsittely ja hakemusten vertailu on helpompaa. Erottautuvan työhakemuksen laatimiseen on saatavilla monenlaisia neuvoja netistä. Niihin en tässä tekstissä pureudu tämän syvemmälle.


Erottautuminen työnhakijana on entistä vaikeampaa

Työnantajan erottautuminen


Sen sijaan työnantajan erottautuminen muista työnantajista on asia, joka on alkanut nostaa entistä enemmän päätään

Tietyillä aloilla työnhakijoista on pulaa ja yritykset kilpailevat osaajista. Jos yrityksesi on menestynyt Great Place to Work -kilpailussa, saat varmemmin hakijoita. Suurin osa haluaa työskennellä menestyvissä yrityksissä. Menestys vetää puoleensa. Jos yrityksesi on menestynyt työnantajaimagovertailussa, tai toimit muutoin mediaseksikkäällä tai intohimoja herättävällä toimialalla, saat todennäköisemmin hakemuksia.

Tilanne on kuitenkin suurimmalla osalla työnantajista täysin toisenlainen. Hakijoita ei saada lainkaan tai hakijoiden osaaminen ei vastaa tehtävän vaatimuksia. Nämä työnantajat ovat täysin toisenlaisen haasteen edessä. Työnantajaimagoa on tärkeä uudistaa, rekrytointikäytäntöjä on hyvä kehittää, mutta joissain tapauksissa uudistaminen on saanut jopa hupaisia piirteitä ja pahoin pelkään, että lopputuloksena paljon puhuttu työnantajabrändi ei kohennukaan vaan sitä joudutaankin korjaamaan.

Koulutin pari viikkoa sitten Talentum Eventsin Onnistunut rekrytointiprosessi -koulutuksessa suurten yritysten rekrytoijia ja henkilöstöammattilaisia ja keskustelimme näistä käytännöistä. Kävimme läpi osallistujien hienoja, innovatiivisia ideoita siitä, miten työnhakijoita kannattaa huomioida ja saimme kaikki viisastua toistemme kokemuksista!

Kesätyöpaikkaa hakeneille voi esimerkiksi lähettää kiitoksena kiinnostuksesta yritystä kohtaan tekstiviestitse koodin, jolla voi lunastaa itselleen leffalipun, jäätelön tai limun R-kioskilta, tai vaikkapa hakea ilmaiseksi yrityksen tuotteen kassalta.

Videohaastattelu kannattaa tehdä molemminpuolisena. Työnantaja esittäytyy myös videolla ja esimies kertoo työstä "ilman kravattia". Aivan loistava idea ja toimivaksi todettu! Esimiehen ei tarvitse hioa videolla sanomaansa virheettömäksi vaan antaa inhimillisen kuvan itsestään. Tällöin työnhakijankaan ei tarvitse "pönöttää" ja jännittää ja yrittää 20 kertaa kuvata videota saamatta sitä kuitenkaan täydelliseksi.

Hyviä ideoita ei kannata kuitenkaan kopioida sellaisenaan! Samoin kuin yrityskulttuuria ei voi kopioida, ei samat ideat sellaisenaan käy kaikkiin yrityksiin. Kannattaa miettiä kaksi kertaa, missä tilanteissa lähettää hakijoille ei-kiitosviestissä koodin jäätelötötteröön tai tikkariin, jotta hakija ei koe palautetta loukkaavaksi.

Positiivista huomiota sosiaalisessa mediassa sai myös henkilöstöpäällikkö, joka lähetti jokaiselle työhakemuksen lähettäneelle henkilökohtaisen paperisen vastauskirjeen. Wau! Hieno ele, mutta tulee pidemmän päälle aika hintavaksi. Voisiko hyvän hakijakokemuksen tuottaa muillakin keinoilla? Mielestäni voi, ja siihen riittää ammattimaisen rekrytoinnin alkeiden noudattaminen.

Edelleen jaksan ihmetellä sitä, että rekrytoinnin alkeita ei monessa tunnetussakaan yrityksessä hoideta hyvin.

Ammattimaisen rekrytoinnin ABC


A nna hakijalle tieto siitä, pääseekö hän prosessissa eteenpäin! Hämmästyttävän monesta yrityksestä ei hakijoille vastata yhtään mitään! Korkeintaan automaattiviesti, "hakemuksesi on tallennettu järjestelmäämme", mutta sen jälkeen hakija ei saa mitään tietoa.

B luffaaminen kielletty! Älä ylimyy yritystäsi tai peittele tehtävän tai toimintaympäristön haasteita. Täydellistä työpaikkaa ei ole olemassakaan, kuten ei täydellistä työnhakijaakaan!

C riteria eli tehtävässä menestymisen kriteerit tulee olla määritelty! Laadi selkeä työpaikkailmoitus, joka ei ole pelkästään kopio aiemmasta hakuilmoituksesta. Mitä selkeämmin kykenet määrittämään ja tunnistamaan tehtävän ydinsisällön ja tehtävässä vaadittavan osaamisen, sitä osuvampia hakemuksia saat. Kun jaat tietoa sosiaalisessa mediassa tai missä tahansa mediassa, muista, että onnistumiseen ei tarvita sirkustemppuja!

Tutustu henkilövalintojen ratkaisuihimme sivuillamme 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti